25 Kasım 2015 Çarşamba

Zarar Verme!

Ahimsa - zarar verme! incitme!
Janizm, Budizm ve Hinduizm'in temel kavramlarından biri olan Ahimsa ile ilk tanışmam Yoga hocam sayesinde oldu.
Sanskritçe bir sözcük olan Ahimsa, hims - saldırmak, himsa - incitmek, zarar vermek köklerinin karşıtı; İncitme!, Zarar verme! anlamına gelmektedir.
Bu kavram tarihte ilk olarak Vedik yazıtlarında karşımıza çıkıyor (İ.Ö. 5.yy). "Tüm varlıklar bana dostça baksın, ben de aynı davranayım ve birbirimize bir dostun gözünden bakalım'' -Yajurveda
20.yüzyıla geldiğimizde, Mahatma Gandhi' nin Satyagraha felse
fesinin temelinde, Ahimsa' yı ustaca politikaya ve günlük yaşama uyguladığını görüyoruz.
Ahimsa' nın sembolü ise adından çok daha tanıdık! Fatima' nın Eli, Hameş'in Eli, Meryem'in Eli, Venüs' ün Eli... sonuçta bir el. Mezopotamya, Batı Afrika ve Hindistan' da kullanımı oldukça yaygın.
Diğer din ve hatta mezheplerde, anlam ve kullanım alanı değişiyor, nazara karşı koruyor, ehli beyti temsil ediyor, 5 kuralı, 5 kişiyi veya 5 kitabı temsil ediyor.
Bugünlerde kolyelerde, giyimde, ev tekstilinde kısacası her yerde rastlamaya başlayınca heyecanlandım. Fakat bu sembolün Ahimsa olarak kullanılmadığını ve hatta kolyesi olan birçok arkadaşımın ahimsa nedir, bu Fatima' nın Eli/ Hamsa' nın eli demesi üzerine araştırmaya başladım ve birçok yerde ''Fatima' nın Eli'' sembolünün Hindistan' a kadar yayıldığını okudum. Bunun üzerine yazmaya karar verdim.
Hindistan' da Ahimsa' yı simgeleyen o el ile Fatima'nın/ Hameş'in / Meryem' in eli aynı şeyi ifade etmiyor maalesef...
Nazar, güç, bereket için değil... Belki Fatima' nın Eli gibi sihirli bir gücü(!) yok ama yine de Ahimsa' yı bilmenin insanlık için önemli olduğunu düşünüyorum.
Egoyu, inançları ve dinleri bir kenara bırakıp, en çıplak halimizle kendimize ve çevremize baktığımızda, gökdelenlerin arasında bir avuç yeşil görünce içimizde yeşeren mutlulukta, denize dalıp doğayı dinlediğimiz anlarda bizi birbirimizden ayıran nedir?
Bir bütünün parçaları olduğumuzun, aynı atomlardan, aynı amino asitlerden meydana geldiğimizin farkına vardığımız an, hiçbir canlıya zarar vermeyeceğim dediğimiz an; fazla mesaileri, çöken ekonomileri, savaşları ve açlığı durdurabilecek güce erişebileceğimizi düşünüyorum.
Ahimsa, uzun uzun araştırılması ve sindirilmesi gereken bir felsefe, umarım merakınızı uyandırmayı başarmışımdır...
Namaste

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder